tisdag 29 oktober 2019

HSB och medicinering


HSB och medicinering 

Varför vägrar HSB att hjälpa Kristina med hennes (o)lägenhet vecka efter vecka?, frågar mig rätt så många människor, och jag fick senast denna fråga i dag från en klinikchef när jag uppsökte hennes vårdcentral.

Vad skall jag svara? Jag kan inte se i andra människors huvud och definitivt inte de sjuka och störda människors huvud.

Jag tror och hoppas att jag uppfattas som någorlunda normalbegåvad. Jag studerade till kärnkraftsingenjör och jag tror mig fatta kvantmekanikens grunder. Men då och då stöter jag på människor med logik som jag inte klarar av att följa. HSB Götas ledningsgäng: Elin Rydberg, ordförande HSB Göta, Reine Johansson VD, Sandra Bergqvist, marknadschef, Lise-Lei Hugosson, chef HR-center, John Johansson ekonomichef, Ulrika Malmsten-Persson hållbarhetschef, Ann-Sofie Kindbom Uddh förvaltningschef, Daniel Johansson, enhetschef & teknisk chef, Magnus Gustavsson, arbetsledare, Jörgen Gustafsson, arbetsledare, Cecilia Petraeus, affärsområdeschef, Mikael Kilén, affärsområdeschef, Stefan Langström, energikonsult, Daniel Nordgren, drifttekniker fastighetsautomation, Jimmy Götesson, Drifttekniker ventilation, Fredrik Swärdh, energikonsult/drifttekniker ventilation, Peder Lindström, energikonsult, Dennis McCrady, affärsområdeschef bygg & installation, el och VVS, Johannes Fred, arbetsledare VVS, består av människor som styrs av en hjärtaktivitet som befinner sig långt utanför det som man kan förvänta sig från människor med vedertagen social umgängesförmåga.

Det skrämmande är att dessa människor inte har chefer som kan rätta till deras misstag. 

Den 22 oktober 2019, handlade jag på ett apotek. Jag skriver inte vilket, eftersom ledningen hörde av sig inom 48 timmar och löste problemet. Så jag finner ingen anledning till att hänga ut apotekets firmanamn.

Följande bagatell har hänt:
Jag köpte 3st läkemedel á 95 kronor. Som pensioner erhöll jag 10 % rabatt.
95 x 3 = 285
285 – 10% (28,5) = 256,50
Jag fick dock betala 257,04

Jag påpekade omedelbart, på plats och ställe att summan 257,04 inte kan vara rätt, men kassörskan menade att Apoteket zzz ”rundar alltid upp varje summa”.

Jag tyckte att denna apotekare inte var alltför duktig på matte – när jag sade att jag var född 1947, menade hon på fullt allvar att jag inte kunde vara pensionär än – så jag tänkte att jag återvänder om någon timme och pratar med någon annan.
Så har jag också gjort, och då började jag prata med en manlig apotekare. Men kassörskan avbröt oss direkt, för att återigen hävda att på Apoteket zzz, alltid avrundar summan uppåt, så att ”256,50 avrundat blir 257,04”.

– Kommer du hit för att ”bråka om 50 öre”, undrade kassörskan.
– Jag bråkar inte, svarade jag, jag vill bara påpeka att det har begåtts ett misstag.
– Om du inte är nöjd, kan du alltid kontakta kundtjänst eller också returnera varor du köpt, avslutade hon bryskt konversationen.

"Jag förväntar mig att jag kompenseras för mer än de 54 stulna örena", skrev jag till Apoteket zzz:s kundtjänst.

I samma sekund fick jag ett automatiskt svar:
”Kära kund,
Tack för ditt mail!
Vi har registrerat ditt ärende i vårt system. Ditt ärendenummer är yyy.
För att underlätta hanteringen vänligen uppge detta ärendenummer i all dialog med oss. Tack.

Vi tar hand om din förfrågan så snart vi kan, normalt inom 24 timmar på vardagar.
Med Vänliga Hälsningar
Kundtjänst Apoteket zzz”

Dagen därpå fick jag ett nytt svar:
”Hej Vladimir,
Tack för ditt mail.

När det kommer till frågan om priser så har jag skickat detta vidare inom vår organisation till de som är ansvariga för detta och bett dem att se över och återkomma till mig så jag har inget svar till dig ännu.

Gällande kompensation så stämde jag av med min chef och vi ger dig som ett litet plåster på såren PPP kr på kommande köp (förutom på receptbelagda varor), du kan vid nästa köp använda dig av koden KODPPPKR (versaler), så kommer PPP kr dras av på nästa köp.

Önskar dig en fin helg!

Med Vänliga Hälsningar
Åsa
Kundtjänst” 

Det är ungefär så, människor som bryr sig om andra människor kommunicerar med dem som känner sig förfördelade. Det är ungefär så, människor som bryr sig om det företag de är anställda på kommunicerar med dem som känner sig förfördelade.

En anställd på Apoteket zzz, gjorde ett misstag. Och trots att hon var chef på detta apotek, tänker jag ändå handla där även i fortsättningen, eftersom Apoteket zzz:s ledning är medveten om hur världen, hur affärsvärlden fungerar. Apoteket zzz får till skillnad från HSB inte gratispengar och oförtjänta pengar. Apoteket zzz måste visa att det vet att det är konkurrensutsatt, och därför måst bry sig om och kämpa om varenda kund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar