SJ tog över
Mina funderingar ”Allt går igen” (se http://posiphone.blogspot.com/2019/04/allt-gar-igen.html),
gladde sig åt en hel del reaktioner. Dessvärre var det inte så få läsare som
förleddes att tro att ”Allt går igen” handlade primärt om SJ. Det förhåller sig
inte på det viset, utan jag valde SJ som en utgångspunkt för en fundering över
den vardagliga nazismen som breder ut sig även i vårt land.
En hen skrev till mig att ”Allt går igen” var ”lite långt att läsa”. Jag tar
henom på ordet, jag vill tillmötesgå mina läsare även om de inte alltid drar åt
samma håll. Jag skall således nämna bara tre reaktioner på ”Allt går
igen”.
Den ene beskriver hur hen köpte en SJ biljett på nätet och
hur hen valde alternativet att hämta den i en biljettautomat. Hen tog sig till
stationen bara för att erfara att biljettautomaten var borttagen och hen hänvisades
till att hämta biljetterna på en Pressbyrå på samma station. Men den tjänsten
kostade nästan lika mycket som självaste tågbiljetten. En korrespondens med SJ
inleddes och till slut slutade allt väl, men den drabbade tvingades att offra
en hel del tid på detta. Mest blev hen sur över ett frågeformulär som SJ prompt
skickade till henom med frågan hur hen var nöjd med kontakten med SJ?
”Är de inte kloka?” undrar resenären.
En annan skriver: ”… följande hände idag: SJ hade reparationer på gång, varför
buss skulle ersätta tåg mellan Ställdalen och Örebro. 13.21 skulle det lämna Storå.
Bussen kom inte. Ingen som helst information i något medium kom heller. Någon
lyckades ta reda på att SJ beställt en (1) buss som var full innan den kom till
Storå. Så chauffören susade bara förbi utan att vika in till min station.
Meddelade uppenbarligen inte SJ detta heller. Vid upplysningen lovade SJ en
medpassagerare att skicka extrabuss och taxi. Det kom inte. Däremot kom nästa
buss, som skulle gå 15.23. Den kom 15.40 och var redan överfull…
I
Örebro tog jag första tåg hemåt och fick en skrapa av konduktören eftersom min
biljett var utgången. Jag sade att det var SJ:s fel, men det tyckte han inte
var hans problem…”
En tredje skriver: ”Det hände mig för många år
sedan att jag skulle ta tåget till Kastrup. Jag var också ute i god tid. Stod
och väntade på perrongen. Inget tåg och för en lång tid ingen information. Men
sedan kom det på skånska (ingen engelska för de utländska passagerarna) ’IDAU
HADE TAGET TILL KASTROP INGEN CHAFFOR SA DE BLIR LITE EXTRA VANTETID IDAU’.
Ingen närmare specifikation. Tiden gick och jag tittade på klockan. Sedan kom
det igen information ’JA GODDAU IGEN, VI HAR FORTFARANDE INGEN CHAFFOR TILL
TAGET IDAU’. Igen ingen närmare specifikation om chauffören skulle kunna ersättas
och därmed, om ingenting annat, visa våra utländska turister, att Sverige fixar
små problem och prioriterar turismen. Som sagt tiden gick och jag insåg att nu
var det taxi som gällde om jag skulle komma i tid till flyget. Det blev återigen
det dyra alternativet. Jag litar inte på SJ.”
Jag skrattade gott när jag läste dagens
mejlskörd. Fast jag skulle föredra om folk inte var ”tvungna” att beklaga sig,
utan i stället prisade SJ och banker, och våra politiker. Men varför skulle
dessa aktörer sträva efter kundnöjdheten, när de gång efter annan erfar att vi
pröjsar dem lika mycket oavsett hur mycket de missköter sig och när vi röstar
på dem, trots att vi vet att de återigen kommer att dra oss i näsan och svika
vårt förtroende.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar