Flykten från Alcatraz / Escape from Alcatraz
PÅ
TV4 Film kan man just nu se klassikern Escape from Alcatraz.
I
Escape from Alcatraz (Flykten från
Alcatraz, 1979, manus: Richard Tuggle efter en roman av J. Campbell Bruce,
regi: Don Siegel) är Eastwood inte bara en kunskapens man, utan verkar också i
en film där konst och bildning gjorts till övergripande tema.
Flykten
från Alcatraz placerar sig i en lång rad av fängelseflyktfilmer [Riot in
Cellblock 11 (Revolt i cellblock 11, 1954, regi: Don Siegel), Papillon
(1973, regi: Franklin J. Schaffner), Le trou (Hålet, 1960, regi: Jacques
Becker), Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut
(En dödsdömd har rymt, 1956, regi: Robert Bresson), La grande illusion (Den
stora illusionen, 1937, regi: Jean Renoir), med ändligt flera], där många
situationer är välbekanta även för den som aldrig satt sin fot i ett fängelse.
Kanske mest för den som inte gjort det. Handlingen är enkel: Frank Morris
(Clint Eastwood) kommer till den rymningssäkra ”Klippan” och flyr därifrån; han
avancerar från källaren till taket, från nakenhet till påkläddhet som står för
kunskap. Spänningen ligger inte i OM Morris och hans kamrater ska kunna fly,
utan HUR de ska göra det.
Vi
får inte veta, varför fångarna är där, det vet vi ändå, i stora drag. En
indignationsfilm kunde ha visat fram ett ännu värre - och mer realistiskt -
helvete än detta. Här öppnar sig i stället fängelseskildringen för
associationer till andra instängdheter, annan förnedring.
På
ett plan handlar filmen om konstens betydelse: fången, som har sin enda glädje
i att måla, stympar sig själv inför en av vakterna, då han godtyckligt fråntas
sina privilegier av en elegant sadistisk Patrick McGoohan i fängelsedirektörens
roll. Hela flykten iscensätts med påtaglig hjälp av boklig kunskap och
konstnärligt medel: fängelsets herre på täppan, English, distribuerar tidningar
och böcker, som förutom att förmedla lärdomar, bereder gömställe för
grävredskap (bibelryggen) och ger arbetsmaterial. [Jämför med Stephen Kings och Frank Darabonts
fängelsefilmklassikern The Shawshank
Redemption (Nyckeln till frihet, 1994.)] Av papier maché
tillverkas gallerventiler och huvuden, som sedan bemålas och används för att
dölja att de verkliga gallren och huvudena är borta under rekognoseringsturerna
inför rymningen. Fångarna visslar och sjunger för att varna varandra och dölja
sitt grävande, och de spelar teater inför vakterna. Fängelsedirektören håller
en symbolisk burfågel fången i sitt tjänsterum, medan Litmus (Frank Ronzio),
låter sin tama mus röra sig fritt, musen som också blir en bild för fångarna,
som gnager sig ur sina råtthål.
En
symbol för friheten är en krysantemum, som odlats i smyg, upptäcks och smulas
sönder av direktören. Efter den lyckade flykten hittas dock en ny krysantemum
flytande på vattnet utanför Alcatraz. Detta är och förblir det enda spåret
efter de flyende.
Deras
mål var att komma ut, högre mål kan de inte ha; alltså slutar filmen här.
Clint
Eastwood har han insett sin betydelse som karismatisk hjälte. Det är därför,
antar jag, som han i addition till sin utstrålning, uppvisar i sina filmer
styrkande bildningstörst och smittande misstro mot hämmande traditioner,
överheter och auktoriteter.
Tack Sara,
det var kul att se filmen tillsammans med dig.
Det minns jag
SvaraRadera