Allt går igen
För några år sedan, blev jag bjuden till en svensk beskickning för att
hålla ett föredrag. Naturligtvis var jag väl införstådd med ämnet jag skulle
föreläsa om, annars skulle jag antagligen inte erbjudas detta prestigefulla
uppdrag. Icke desto mindre lade jag veckor på att förbereda mig, eftersom mina
föräldrar inpräntat i mig att man alltid skall prestera på topp av sin förmåga.
Dagen för avfärden kom, och jag tog mig till Nässjö, var jag skulle byta
tåg mot Kastrup. Liksom varje flykting, är även jag en van resenär, så därför valde
jag att ta ett på tok för mycket tidigt tåg – man skall alltid gardera sig mot
eventuella eventualiteter.
Tåget mot Kastrup var sin SJ-vana troget, försenat. Först 15 minuter,
sedan ytterligare 30 minuter et cetera, ändå fram till den tidpunkten då mitt
flyg från Kastrup lämnade danskt luftrum, och det utan att jag var inkluderad
bland dess passagerare.
Men tro inte att jag passivt surade i Nässjö. Långtifrån. Jag ringde till
SJ vid flera tillfällen och först bad jag dem att sätta in bussar i stället för
tåget och när det började bli riktigt tajt då undrade jag om jag kunde ta taxi
så att jag skulle hinna med planet. Och det fick jag, men som det något
stressade kundservice sade, jag skulle inte inbilla mig att det skulle vara SJ
som skulle stå för den.
Jag har missat mitt föredrag – för första gången i mitt liv. Jag har
förlorat pengar på en förfallen SAS-biljett, jag har förlorat betalningen för
första natten på hotellet, jag har förlorat tur och returbiljett Nässjö –
Kastrup eftersom jag alltid köper det billigaste, dvs. oåterbetalbara
alternativet.
Så jag påbörjade korrespondens och telefonpåringningar med SJ och försäkringsbolag
et cetera. SJ hänvisade mig till min hemförsäkring, min hemförsäkring hänvisade
mig till min reseförsäkring, min reseförsäkring hänvisade mig till mitt
kreditkort som också inkluderade en försäkring, och mitt kreditkort hänvisade
mig till SJ. Passningsspelet mellan dessa penningstinna aktörer var det inget
fel på, det är bara ett för mig tillfredsställande avslut, som saknades. För
att slippa trötta ut dig med flera detaljer, skall jag direkt berätta för dig
hur det slutade, trots att du sannolikt inte är född i går, och därför har du redan
inte bara räknat ut det, utan antagligen även dragit dig till minnes de gånger
som du svär på att du aldrig mer skall köpa någon försäkring och alltid ta bil
i stället för tåg.
Ingen ville ta ansvaret för min missade föreläsning, ingen ville ta
ansvaret för tågförseningen. Ingen ville över huvud taget företa sig något, det
enda som samtliga aktörer önskade sig, var att slippa höra mina argument och
därtill följande berättigade krav.
Men, cirka ett halvt år senare, blev jag ändå kontaktad av en
professionellt tränad SJ-folkförledare, och denne meddelade mig, att den dag
som vi har kommunicerat om de senaste 6 månader, hade SJ inga som helst förseningar
och dessutom, SJ har ändå satt in ersättningsbussar, inte minst för de
resenärer som skulle åka till Kastrup.
Yes, du läser rätt och no, jag har inte missuppfattat något.
En bra skribent, en Beckett eller en Ionesco, skulle säkerligen
kunna skriva om denna händelse så att den skulle framstå som absurd.
Ändå åker jag fortfarande tåg. Men jag köper inga resebiljetter. Och jag
blir aldrig uppmanad att uppvisa några. Som om samtliga tågkonduktörer som
passerar förbi mig, visste att SJ är skyldig mig pengar. Mycket pengar. Och
eftersom de är samvetsgranna medborgare, vill de kompensera mig på detta sätt utanför
boxen. Nu återstår bara cirka 300 långresor och sedan är SJ och jag kvitt.
Mellan skärtorsdagen och annandag påsk anno 2019, reste jag till mina
barnbarn för att fiska, busa, paddla, grilla, leta påskägg i skogen och busa
ännu mer. Jag satte mig på tåget, tog fram mina hörlurar som jag förankrade i
min laptop, stoppade Quiet, det vill säga två morotsfärgade, allergivänliga öronproppar
i mina näsborrar för att undvika att förbittras av medpassagerarnas autogenererade eller ”döljande” odörer och började botanisera i SVT
Plays och andra streamingtjänsters filmutbud. Jag såg flera filmer. Jag
såg Dome Karukoskis Leijonasydän, (Lejonhjärtat på svenska), jag såg Lucía Puenzos Wakolda, vilket
är en benämning på ett slags övergud, men på svenska fick filmen heta Den
tyske läkaren eftersom SVT
utgår ifrån att svensken inte har ork att fortbilda sig. Jag såg Orson
Welles Stranger, jag såg Dietrich Brüggemanns Kreuzweg, som
på svenska fick heta Marias väg, eftersom för oss sekulära svenskar säger Via Dolorosa,
Smärtans väg, det är vad Kreuzweg
betyder,
precis ingenting. Jag såg Christian Petzolds Phoenix, jag såg Mélanie
Laurents Respire, som fick den
svenska titeln Breathe, jag såg Fritz Langs Scarlet Street och jag
såg Lê Văn Kiệts Diu Dang, på ”svenska” Gentle, en film som bygger på Fjodor Dostojevskij
novell Кроткая, Den ödmjuka,
(min översättning). Den ödmjuka var
filmad flera gånger: ryssen Aleksander Borisov filmade den, så även polacken
Mariusz Treliński, så även indiern Mani Kaul, så även fransk-israelen Raphaël
Nadjari, så även srilankesen Prasanna Vithanage, så även den världsberömde fransmannen
Robert Bresson, som kallade sin version Une femme douce. Slovaken Stanislav
Barabáš filmade den också och skördade flera fina internationella priser med
sin filmatisering. Jag blev riktigt förtjust i Diu
Dang, den vietnamesiska versionen av Dostojevskij, och håller den som
min favorit bland alla dessa filmatiseringar av Den ödmjuka just nu.
Jag tänkte att denna långa tur-och-returtågtid
inklusive alla förväntade och inplanerade och alla oförväntade förseningar, var
välutnyttjad, definitivt mer väl nyttjad än den tid för några år sedan som jag
tvingades att spendera i den kalla, ogästvänliga och dessutom proppfulla Nässjö
tågstation, där jag oåterkalleligen förlorade många timmar till att ringa till SJ:s
riktigt svåråtkomliga och totalt oengagerade kundcenter.
Och filmerna satte igång
flera funderingar. Som exempelvis den om Maurice Utrillo som omnämndes i en av
filmerna.
För oss konsthistorieamatörer är Maurice Utrillo mest känd för sina
målningar med Parismotiv, vilka han
ofta kopierat från inköpta vykort. Det intressanta i detta sammanhang är att Utrillos målningar är i dag vida
spridda och reproduktionerna säljs som billiga vykort samtidigt som originalen
genererar låga men ändå åttasiffriga summor.
I denna interaktion mellan ”fiktion” och realitet, blir det påhittade
och det dokumentära på samma gång varandras ursprung och alster.
Mina tankar drogs automatiskt till tillblivelsen av Les Noces Rouges, Claude Chabrols film
från 1973 som på svenska fick heta Blodsbröllop.
Chabrol inspirerades av en verklig händelse, en så kallad ”le crime
passionnel”, och som i sin tur fått näring från en av de tre dåvarande
filmatiseringarna av James M. Cains debutroman The Postman Always Rings Twice från 1934, samtidigt som den
hårdkokte (hard-boiled) Cain fann grundmaterialet till sin roman (och
dramatiseringen av den) i Emile Zolas naturalistiska roman (1867) och
dramaskildring (1873) Thérèse Raquin.
André Mouézy-Éon omvandlade år 1930 Georges
de La Fouchardières roman La Chienne till en pjäs. Bara ett år senare, år 1931, hade en av målaren
och skulptören Auguste Renoir tre söner, filmregissören Jean
Renoir, premiär på filmen La Chienne. Som de flesta filmer som Jean Renoir
gjorde, blev även denna riktigt succérik och år 1945 hade den tyske regissören
Fritz Lang, USA premiär på Renoirs remake kallad Scarlet Street eftersom hela filmens intrig påbörjar på en gata med
detta namn. På svenska heter denna svart-vita klassikern Kvinna i rött, som om denna film förevisades i Sverige med en
nylonstrumpa framför duken.
I Scarlet
Street spelar Hollywoodlegendaren Edward G. Robinson den olyckligt gifte
och olyckligt förälskade amatörmålaren med det betydelsebärande för- och
efternamnet Christopher Cross. Hans
tavlor blir stulna och hans hustru får syn på dem i skyltfönstret hos den
fashionabla galleristen Dellarowe. Ovetande om att det är hennes mans
originaltavlor, anklagar hon honom för att vara en bedragare, en simpel kopist.
Han
försvarar sig då med att hävda att även Maurice Utrillo kopierade sina tavlors motiv,
då från billiga vykort, och att Utrillo ändå betraktas som en stor konstnär.
Katharine 'Kitty' March, hon som stal tavlorna från
Cross, blir genom en serie omständigheter betraktad som tavlornas verkliga
skapare och allt som bär hennes namn bedömes hädanefter som en stor konst, inte
minst efter hennes plötsliga, tragiska frånfälle. Till och med den
inflytelserike och aktade konstkritiker Damon Janeway, intygar tavlornas
äkthet, och han bestyrker, att han med egna ögon sett konstnärinnan Katharine
March, egenhändigt
signera tavlorna. Så mycket om konstexperternas konstexpertis.
Trots
att filmen Scarlet Street är
uttagen till Motion Picture,
Broadcasting and Recorded Sound collection of the Library of Congress, är den genom
en miss inte längre skyddad av rättighetslagar och vem som helst kan numera
saluföra den i vilken omredigerad version som helst.
Ja,
så är det. Allt går igen. Nästa år blir det återigen påsk, liksom den gladde
oss redan tusentals år tidigare, även om den hette något annat då och inte
förknippades med målade ägg och en mans återuppståndelse.
SJ förblir sig likt även om de kommer att
förfina sina metoder att slippa taga något som helst ansvar för sin lumpna
otillräcklighet. SJ kommer alliera sig med den så kallade artificiella
intelligensen och då kommer alla klagomål automatiskt vidarebefordras till den.
Forskare och tekniker konstruerar och
programmerar AI med de bästa intentionerna för sina inre blickar, men som
historien visade hur många gånger som helst förr, blir de även den här gången överraskade
över människans påhittighet att missbruka och pervertera deras uppfinningar.
Den som minns Tredje
Mosebokens 16 kapitlet, minns även raderna Detta skall Aron föra med sig när
han går in i helgedomen: en ungtjur till syndoffer och en bagge till
brännoffer. Han skall klä sig i en helig tunika av linne och bära linnebyxor
för att skyla sig, binda ett linneskärp om livet och vira en linneturban om
huvudet. Detta är de heliga kläderna, och han skall bada innan han tar dem på
sig. Av israeliternas menighet skall han få två getabockar till syndoffer och
en bagge till brännoffer.
Även i framtiden kommer vi ha syndabockar på vilka vi kan
skylla allt mellan himmel och jord. Det blir AI som kommer agera syndabockar
och bära hundhuvudena. Och liksom nu, kommer även i framtiden ansvariga aldrig
att straffas, eftersom AI inte kommer att kunna straffas och eftersom den
oskrivna lagen säger att allt kommer och går igen.
Jag hör dig invända, vad i bövelen menar jag? Straffas
kanske inte dagens ansvariga? Fick inte kanske Birgitte Bonnesen gå från sina
välbetalda poster?
Är detta ett straff? Hon fick 21,5 miljoner kronor i
avgångsvederlag, plus flera andra feta ”kompensationer” och hon kan spendera
resten av sitt liv på världens mest luxuösa rekreationsort med daglig
fullkroppsmassage, huvudschamponering, pedikyr och manikyr.
De som tar straffet för Birgitte Bonnesens ogärningar,
är inte Birgitte Bonnesen utan precis alla andra oavsett om de har sina slantar
i Swedbank eller ej.
Men, Birgitte
Bonnesen jobbade åt det privata, kommer du att anmärka, det förhåller sig på annat vis i det
offentliga.
Gör det det?
Maud Olofsson, Sveriges näringsminister mellan 2006 och 2011 och vice
statsminister mellan åren 2006 och 2010. Hur mycket har hon inte kostat dig och
mig? Bredvid henne är Birgitte Bonnesen bara en trollkarls mediokra lärling.
Sverige, alltså du och jag, kommer behöva måååååååååååååååååånga och
ytterligare måååååååååååååååååånga skattebetalande arbetsår för att fylla på
det finansiella gap som Maud Olofssons i bästa fall aningslösa schackrande har
förorsakat. Hur har hon fått sona sina ogärningar? Om hon åtminstone
skämdes, om hon åtminstone gav någon slant till dem som blev arbetslösa och
kanske även sjuka på grund av hennes monstruösa handlingsmönster.
Det finns åtminstone två åtgärder som vi måste tillkämpa oss
till om vi vill ha ändring i den samhälleliga oreda som kan rubriceras med ”Allt går igen”.
Ett är att det alltid måste finnas en som är ansvarig, utan att denne
välter ansvaret på sina kolleger, andra institutioner, Gud, AI eller någon annan
riktig eller ”symbolisk” syndabock.
Två: den som är ansvarig måste också betala priset för de
missförhållanden hen åstadkommit. Anders Ygeman var mellan åren 2014–2017 inrikesminister.
Det gick som bekant inte så oerhört bra. Så man flyttade på honom för att han
skulle ”lära sig en läxa” att misstagen ”kostar”, och han blev riksdagens
gruppledare för Socialdemokraterna 2017–2019 med bibehållen ministerlön. Sedan 2019
är Anders Ygeman energi- och digitaliseringsminister med ansvarsområden digitaliseringspolitik,
energi och digital offentlig förvaltning. Inte så illa, eller hur? Det går inte
en vecka utan att man får läsa att något gick snett just inom hans
ansvarområde. Det senaste som jag råkade snubbla över är bara några dagar
gammalt: ”Socialdemokraternas Twitter kapat
– inlägg om Löfvens avgång”.
Att vara ansvarig, brukade mina föräldrar säga, betyder att
man har och även tar ansvar. Googla på det om du inte tror mig.
Att bli ”bestraffad” är inte det samma som att vara belönad. Googla
på det om du inte tror mig.
Filmer, nya som gamla, de som jag såg på tåget mellan skärtorsdagen och
annandag påsk det här året, speglar bristen på ansvar och på ansvarets
förskjutningar på någon annan, en syndabock:
I Scarlet Street är det en man som mördar Katharine 'Kitty'
March, men det är en annan som döms till döden för det. I filmen Kreuzweg svälter
sig den unga Maria till döds, men hennes djupt troende föräldrar tröstar sig
med att det var Guds vilja. I filmen Respire,
som har mycket att tacka Shakespeares Othello,
kväver Charlie Sarah, en väninna bredvid vilken även Othellos ”trogne vän” Jago,
ser ut att vara en ljus och positiv gestalt. Vem bär ansvaret? Det är
uppenbart: samtliga som Charlie kom i kontakt med. Samtliga, det vill säga
ingen. Och det blir Charlie som kommer korsfästas.
I Phoenix söker Nelly
strax efter andra världskrigets slut, efter bevis på att det var hennes man som
angav henne för nazisterna, så att hon hamnade i koncentrationslägret, och erfar
att hennes man är lika oförbätterlig och opålitlig, profitsökande, karaktärslös
amöba nu som då.
I Stranger söker krigsförbrytelsekommissionen
efter en ökänd nazi-demagog som efter andra världskriget gömmer sig i USA och
som fortfarande hoppas på att den överlägsna ”teutoniska rasen” till slut kommer
att segra.
Den tyske läkaren utspelar sig i Argentina där
Josef Todesengel
Mengele fortsätter med sina alltid extremt plågsamma och oftast dödliga experiment
på levande människor, vilka han påbörjade i Auschwitz. Allt
går således igen. Israeliska Mosad är visserligen honom på spåret, men
som den övergud
som han är, lyckas han, till skillnad från exempelvis Adolf Eichmann,
återigen undfly.
I Lejonhjärtat tillhör
Teppo Salminen och hans bror, finska nynazisterna. Både filmen som dess
pressreleaser kallar Teppos organiserade grupp, nynazister. Jag finner denna
benämning lika verklighetsfrämmande som problematisk. Det finns nämligen inget
nytt i nynazismen, utan allt som finns, finns i den ursprungliga nazismen. Det
är samma antisemitism, samma högerextremism, samma förnekelse av förintelsen
och andra brott mot mänskligheten, samma tro på obefogad överlägsenhet över
människor med annan hudfärg än deras egen, etcetera. Allt går med andra ord
återigen, även om man med adjektivet ”ny” anstränger sig att ge ett sken av framåtskridande
och modernitet.
Dessutom har nazismen och den så kallade nynazismen en hel
del gemensamt med exempelvis SJ och försäkringsbolag och mången folkvald
politiker. Det rör sig först och främst om människoförakt. Förakt för andra
människors tid, förakt för våran värdighet, förakt för vår egendom, förakt för
vår intelligens. Allt detta strippas vi ifrån och vi svär gång efter annan medan
vi igen och igen och igen bedyrar för oss själva ”aldrig mer!”.
Det spelar inte någon större roll att vi har högspelande hörlurar i våra
öron, det spelar inte någon större roll att vi skymmer våra blickar med filmer
och annan förströelse, det spelar inte någon större roll att vi har morotsfärgade,
allergivänliga öronproppar i våra näsborrar, vi kommer ändå drabbas av
den värld som luktar skämt eftersom den styrs av Maud Olofsson, Birgitte Bonnesen, Anders Ygeman, Erik Bengtzboe, Emma Carlsson Löfdahl, Lars Idermark plus en nästan
oändligt lång rad likafuntade.
Maurice Utrillo var Suzanne Valadons son. Men vem var hans okände
fader? Det är inte skvallerpressen som vill veta det, utan konsthistorisk
forskning. Det pratas om många kandidater, allt ifrån Renoir till Degas, men
eftersom inte samtliga påtänkta kan vara det, blir det ingen i stället.
Eftersom Gud kan det knappast vara, han har redan tagit på sig ett faderskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar