Feltänkt dock ändå med godkänt utfall
Följande skrev jag till en firma
som marknadsför flera kända livsmedelsföretags produkter:
”Hej,
Den 20 september 2019, köpte jag
ett 375 grams paket xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx x xx B.F.15.02.2020 13:56.
Inköpsställe ICA Maxi Jönköping.
Jag ville skriva till er via ert
formulär https://www.xxx.se/kontakt/konsument/orkla-foods/orkla-foods-konsumentkontakt/ men självklart fanns
inte denna produkt upptagen på er lista. Liksom det inte finns någon
e-postadress till någon reklamationsansvarig eller någon beslutsfattande
person. Det är allt annat än bra kundpolicy.
På förpackningen till xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx x xxkan man bland annat
läsa ”(…) De xxxxx xxxxxxx xxx xxx x xx bidra
till en mer mjuk konsistens och härlig rik nötsmak och skapar en helt ny typ av
müsliupplevelse. (…)”
Vad som menas med denna helt nya
typen av x x xx upplevelse, specificeras inte, men jag dessvärre fick
lära mig det den hårda vägen: en av mina tänder bröts när den kom i närkontakt
med en nötskalskärva eller möjligen en liten sten som fanns i sagda produkt.
Xxxx Xxxxx,
Jag ber dig att vidarebefordra
detta mitt klander till någon kompetent beslutsfattare.
Att jag begär kompensation för
tandläkarbesöket, sveda och värk, smärtstillande medel, förlorad arbetstid samt
förstörd helg kan knappast komma som en överraskning.
Tandläkarbesöket:
Åtgärd 705: fyllning av två ytor
på molar eller premolar: 1 730,00
Åtgärd 103: Kompletterande eller
akut undersökning utförd av tandläkare: 370,00
Jag vill inte att detta ärende
dras i långbänk, och jag kan knappast tänka mig att din arbetsgivare skulle
vinna på det.
Avslutningsvis vill jag nämna
att enligt min behandlande tandläkare är jag långtifrån den förste som lidit en
tandskada efter en närkamp med x x x produkter.
Med vänlig hälsning
Vladimir Oravsky”
Några dagar senare fick jag följande svar:
”Hej
Vladimir,
Tack
för att du hörde av dig till oss! Vi beklagar att du har gjort dig illa på vår x x xx och
att du inte hittade den informationen du sökte i kontaktformuläret. x x xx du sökte går att finna som "x x xxx x xx", vilket kanske inte är en så tydlig beskrivning som
skulle behövas. Tack för att du påpekade detta.
För
att analysera produkten och se om något gått fel i tillverkningen skulle vi
behöva få in förpackningen och lite av x x xx, ca. 1dl. Om vi får din adress kan
vi skicka ett svarskuvert som du kan returnera föremålet som orsakade skadan
samt förpackningen i. När sedan kuvertet kommit in kommer vår
kvalitetsavdelning samt försäkringsbolag att göra en utredning. Vi vill inte
heller dra detta i långbänk.
Bifogar
ett brev till din tandläkare samt ett tandskadeintyg som vi ber din tandläkare
fylla i och skicka till oss snarast, eller inom 3 månader från skadetillfället.
Eventuellt kan tandläkarjournaler behöva begäras in.
När
vår bedömning är klar kommer vi att återkomma till dig med besked i
ersättningsfrågan.
Tveka
inte att höra av dig om du har några frågor!
Med
Vänliga Hälsningar,
x x xx,
Teamleader
Konsumentkontakt”
Jag svarade omgående:
”Hej x x xx,
Du skriver: ”x x xx du
sökte går att finna som "x x xxx x xx", vilket kanske inte
är en så tydlig beskrivning som skulle behövas. Tack för att du påpekade
detta.”
”… vilket kanske inte är en så tydlig beskrivning som
skulle behövas.” Skojar du? x x xxsom jag köpte heter ”x x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xx”. Den produktbenämning som du hänvisar till,
ligger inte ens i närheten av den produkt som jag spillde mina pengar på och
skadade en av mina tänder på. Du har verkligen lagt konsumentkontakts ribba
lågt.
Jag bifogar även print screen från x x xx webbplats av den 24 september d.å. så att du skall veta att inga
efterhandskonstruktioner från din sida kommer att kunna göras gällande.
Det är inte lite du begär av mig. Din taktik att begrava mig
under en massa arbetsuppgifter, så att jag till slut skall ge upp mitt
ersättningskrav på x x xx kommer inte att funka. Det finns andra som försökte sig på
denna usla strategi och blev på kuppen vida kända samt förlorade sina jobb.
Du skriver: ”… kan vi skicka ett svarskuvert som du kan
returnera föremålet som orsakade skadan samt förpackningen i.”
Är du vänlig och preciserar vad du menar med ”föremålet som
orsakade skadan”?
Har du inte läst min skadeanmälan innan du skickade till mig
din uppdragslista?
Du skriver: ”Bifogar ett brev till din tandläkare samt ett
tandskadeintyg som vi ber din tandläkare fylla i och skicka till oss snarast,
eller inom 3 månader från skadetillfället.”
Tandläkaren som behandlade mig heter x x xx och hon jobbar hos x x xxx x xxx x xxx x xxx x xxx x xx.
Du är välkommen att skriva till henne, då jag inte tänker
vara din budbärare.
Med vänlig hälsning
Vladimir Oravsky”
Nytt mejl har ankommit:
”Hej,
Tyvärr
kan vi inte kontakta tandläkaren. Det är du som konsument som behöver bevisa
att det är till följd av vår produkt som tandskadan uppstått.
Med Vänliga
Hälsningar,
Konsumentkontakt”
Och
så ett till:
”Hej,
Tack
för att du skickade in kuvertet. Nu åker det vidare på analys och efter det
återkommer vi till dig.
Med
Vänliga Hälsningar,
Konsumentkontakt”
Och
så ytterligare ett:
”Hej,
Analysen
är nu klar och man fann inget fel på produkten, men å andra sidan var det ett
främmande föremål ie. skal/sten som orsakade tandskadan och den var inte med i
kuvertet. Så snart tandskadeintyg samt information från din tandläkare inkommit
till oss, fortskrider processen och vårt försäkringsbolag undersöker ärendet
och ger sitt utlåtande. Vi återkommer till dig efter det.
Med
Vänliga Hälsningar,
Konsumentkontakt”
Min
tandläkare har skickat in rapporten om min tandskada och dessutom, även en
räkning för utfört arbete. Ändå ville Xxxxx inte kännas vid den.
För
mig var det redan från början klart att Xxxxx skall göra allt för att slippa
betala. Alla försäkringsbolag och liknande, används som bodyguards, som bör
hålla missnöjda konsumenter på avstånd och i slutändan avstå från sina
rättmätiga krav.
Jag
bad min tandläkare att än en gång kontakta Xxxxx, något som hen gjorde:
”Hej igen Vladimir,
Jag har nu ringt dem och tandskadeintyget har
kommit fram. Nu håller vi tummarna för att du får ett svar snart.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Vänliga hälsningar,”
I dag fick jag svar
från Xxxxx:
”Hej Vladimir,
Vi har mottagit inskickat underlag. Vi kunde dock inte finna
något föremål i kuvertet varför vi inte kunnat utreda vidare vad som orsakat
skadan.
Vi har dock valt att ersätta dig, utan vidare utredning av
ansvaret, med yrkade x x xx kr avseende åtgärd samt x x xx kr avseende intyg. Någon
ytterligare ersättning kommer inte att utgå.
För en smidig utbetalning av x x xx kr ber vi dig meddela oss
aktuellt kontonummer inkl clearingnummer.
Med
Vänliga Hälsningar,
Konsumentkontakt”
Xxxxxs beslut var rätt, men vägen dit, var felaktig.
Xxxxx skriver: ”Vi kunde dock inte finna
något föremål i kuvertet varför vi inte kunnat utreda vidare vad som orsakat
skadan.”Hur kunde föremålet finnas där? Det bröt
min tand och jag har svalt det. Något som betraktas vara det mest vanliga, det mest
typiska i sådan situation.
Xxxxx hittade inte det nötskalet eller den stenen som bröt
min tand, som om Xxxxx menade att deras produkt huvudsakligen bestod av nötskal
och stenar, som om dessa främmande föremål inte var en sällsynthet, ett
beklagligt misstag.
Det är denna sällsynthet som gör att min skada var en
olyckshändelse som jag borde ersättas för. Om det inte förhöll sig på det
viset, då borde min tandskada klassas som en vanlig alldaglig företeelse, som nästan
alltid uppstår efter intag av Xxxxxs produkter.
Xxxxx skriver: ”För att analysera produkten och se om något gått fel i
tillverkningen skulle vi behöva få in förpackningen och lite av x x xx, ca.
1dl.”
Om Xxxxx verkligen var intresserat av det som bröt min och
flera andra konsumenters tand vid närkontakten med Xxxxxs produkter, då borde
de begära konsumenternas avföring för analys. Där bland vår skit, skulle de
garanterat hitta även sin egen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar