torsdag 14 april 2016

Att förstå orsaken bakom ett förbud kan knappast vara till nackdel


Illustration: Ole Schwander. "Vad betyder FOREX bank och annat skämt" Omslagsbild


FOREX Bank är inkonsekvent i sitt handlande och ligger dessutom långt efter sin tid åtminstone på en punkt, Denna belyser jag med följande händelse som jag själv varit med om: Jag står i kön på FOREX Banks kontor på Västra Storgatan i Jönköping. Kön är som alltid lång, lika lång som den irriterande telefonkön till denna bank som är något av en expert på att stjäla tid från sina medmänniskor. En, kanske 30-årig, konventionellt klädd, ung man, tittar otålmodigt på sin klocka, och i samma stund ringer hans mobil. Han svarar. På ryska. Jag förstår varje ord. Han däremot förstår inte att när man befinner sig i FOREX Banks lokaler, då får man inte svara på telefonanrop. En Forex-anställd fordrar av 30-åringen att omedelbart avsluta samtalet, eller också lämna banken. 

Det har gått cirka 10 sekunder sedan uppmaningen och den unge mannen trotsar ”fortfarande” den, och fortsätter sturskt sitt samtal. Han är, av språket att döma en ryss, och kommer man från den delen av världen, så böjer man sig inte blint och omedelbart efter varje smått absurt krav och påbud, och definitivt inte efter bara 10 sekunder som knappast kan räcka till att avsluta ett pågående samtal. 

Nu blir den avvisande Forextjänstemannen förbannad, hen reser sig från sin stol och upprepar uppmaningen. Den unge mannen skrynklar ihop sin nummerlapp som om han ville kasta den, men ångrar sig och överlämnar den till mig. Han öppnar dörren och går ut. FOREX Bank har därmed förlorat en kund, troligen för alltid. 

Nu är det min tur. Jag hamnar hos henom som precis har avvisat en, kanske en för banken mycket lönsam kund. Hen söker stöd för sitt handlande hos mig. Men jag fattar inte varför man inte skulle kunna tala i sin mobil så länge man inte stör någon kund eller anställd på banken och ej heller bankens affärer. 

Då svarar hen, att det råder fotograferingsförbud på FOREX Banks kontor. 

Men han fotograferade inte, menade jag. 

Det finns en kamera i varje mobil, upplyste hen mig.

Det kan vara så att många av dagens mobiler innehåller bland mycket annat även en kamera, men jag har aldrig varit med om, att på exempelvis en flygplats, där man inte heller får fotografera, skulle man förbjuda någon att prata i telefon eller surfa eller på annat vis använda den. På SEB, men även andra banker, tillhandahåller man till och med gratis Wi-Fi till sina kunder, menade jag.

Här får man i alla fall inte använda sig av telefonen, konstaterade den regeltrogna Forex-anställda.

 

Efter detta absurda och knappast uppbyggliga preludium, fick jag äntligen möjlighet att framföra mitt ärende. Det rörde sig om appen ”Forex ID” som jag laddat i min telefon och som med eftertryck krävde att den skulle aktiveras på något av FOREX Banks kontor. 

Hen bad mig att läsa upp för henom meddelandet på appen. 

Jag undrade hur jag skulle kunna göra det utan att ta fram min mobil?

Hen svarade att hen kommer att märka huruvida jag tänker ta ett foto eller inte…

 

Det är inte alltid lätt att efterleva alla påbud och krav som man utsätts för. Men det är betydligt lättare att åtlyda dem, vilkas bakomliggande grunder är någorlunda begripliga. Och i det här fallet, är de det inte:

Den för kunden synliga delen av Forex butiken på Västra Storgatan i Jönköping är ett ”hål i väggen”. På den ena ”långsidan” sitter butiksanställda bakom sina myndighetsglas, och den motsatta sidan består av en glasdörr och stora, panoramafönster som utgör väggen mot gatan. Vill man fotografera denna butik, så gör man det med fördel utifrån, från gatan. Och man kan plåta butiken precis när som helst på dagen, och ännu bättre på kvällen, när Forex-butiken inte bara är rikligt upplyst, utan även tom på allt folk inklusive de ängsliga anställda. 

Och att fota på Västra Storgatan åt vilket håll man än vill, kan knappast vara förbjudet. Eller? 

© vladimir oravsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar