lördag 1 oktober 2016

Man skall glädjas åt det lilla

Vem hittade på talesättet ”Man skall glädjas åt det lilla”? 
Troligen samma multimiljonär som själv badade i glädje, och hade hur mycket råd som helst att sprida även den numera vedertagna frasen att ”pengar är inte allt här i livet”.  

Min vän Sven-Erik brukar säga att i hans ålder blir man glad om man kan pinka utan att det gör ont. En annan vän delade med sig visdomen att det bästa som han varit med om var när han blev impotent: Du anar inte Vladimir, vilken glädje det är att äntligen kunna tänka med huvudet, berättade han. 
Jag måste erkänna att jag inte väntar på den dagen alltför ivrigt. 

Glädje är således något som är mycket personligt, även om glädjen över att Zlatan blev införlivad i Manchester United är kollektivt, och upplevs och delas intensivt av alla som någonsin ägde ett korderoj- eller manchesterplagg.  

Det finns flera sätt att öka sina chanser att få uppleva glädje. Ett av sätten är att ha så mikroskopiskt optimistiska förväntningar på livet som möjligt. Att man undantagsvis alltid förväntar sig att allt man företar sig går åt pipan. Sånt brukar hjälpa, och då blir man glad även när man saltar sin burkravioli och toppen på saltkaret inte trillar av. 

Ett annat bra råd är att när man spelar roulette, satsa alltid lika mycket på både svart och rött men även grön färg samtidigt. Då höjer du avsevärt din chans att få rätt och bli glad. Är inte det ett värdefullt och i dagligdags användbart råd?   

I dag blev jag glad. Flera gånger i rad. Faktiskt. 
Först när mina barnbarn skajpade mig och sade att när de kommer tillbaka från semestern då kommer mormor på besök och att jag också får följa med.
Och så fick jag veta att Slovakiska vetenskapsakademin samt Universitetsbiblioteket i Bratislava kommer att införliva min samhällskritiska bok ”Kdo mĕ okradl o mého bratra” i sina samlingar. 

Mina böcker finns i otaliga bibliotek allt ifrån Library of Congress genom The National Parliamentary Library of Georgia och National Library of Australia och Российская государственная библиотека / Rysslands statliga bibliotek, till Bibliotheca Alexandrina. Att nyheten från den Slovakiska vetenskapsakademin och även Universitetsbiblioteket i Bratislava känns speciellt glädjande beror på att jag för en massa år sedan var mer eller mindre jagad iväg från dåvarande Tjeckoslovakien…       
Att glädjas åt beslutet från den Slovakiska vetenskapsakademin och även Universitetsbiblioteket i Bratislava är att glädjas åt det lilla.
Att glädjas åt mina barnbarns inbjudan är att storglädjas.

1 kommentar: