måndag 19 november 2018

Reaktioner hit, reaktioner dit


Reaktioner hit, reaktioner dit

Jag brukar gissa vilka reaktioner mina prydligt radade bokstäver och tankar publicerade i en ansenlig mängd böcker, tidningar och tidskrifter kommer att framkalla. På det viset tror jag, kan jag lära mig mer om mig själv och om mina läsare.

När jag i går på kvällen mejlade mina tankar om Musse Pigg till en redaktion, tänkte jag att jag får kommentarer och frågor i stil med, om det verkligen är sant att jag har träffat en svensk man som på allvar hävdade att det var han som uppfann Musse Pigg, och om är det sant att jag träffat en författare som dagligen skrev fyra helaftons teaterpjäser?
Inte en enda reaktion i den riktningen fick jag, som om det var på det sorgliga viset att Sverige kryllade av sådana i mina ögon mycket unika personer.
 
En läkare som under sin långa och mycket framgångsrika karriär hade skött om och behandlat allt ifrån krigssårade och traumatiserade soldater till uppburna skådisar och även kungar, skrev till mig ”Mötte Art Linkletter något år innan han dog 2010. Han var god vän med ’Walt’ och berättade att en dag för länge sedan ville ’Walt’ visa honom en stor tom tomt i Orange County. De tittade tillsammans ut över nejden och ’Walt’ gav alla detaljer hur Disneyland skulle se ut. En man med sinne för detaljer. Jag älskar Musse Pigg och naturligtvis Kalle Anka…”
 
Flera mejlade till mig att de fortfarande mindes Walt Disneys död. En känd och aktad journalist skrev till mig ”Jag minns när Walt Disney dog. Jag var på Sweet Briar College och Carter Hunter kom springande över campus och skrek: Walt Disney is dead!!”
Jag svarade att jag minns när John Lennon och Elvis Presley och Olof Palme dog. Vid tiden när Disney dog, bodde jag dock fortfarande i Tjeckoslovakien och där matades barnen inte med en för människosjälen och människoutvecklingen förödande kapitalistiska påverkan. Så Disney var för mig lika okänd entitet, som för dig, skrev jag, med all säkerhet var den tjeckoslovakiska ideologiska symbolen och förebilden, antinazisten Julius Fučík. NB, denne bör inte förväxlas med den Julius Fučík som skrev den odödliga konsertmarschen Einzug der Gladiatoren, som till dags dato spelas världen över och som i Sverige populariserades av Ernst Rolf genom kupletten Agitatorn.  
Jag fick även mejl i vilket avsändaren hävdade att enligt svensk Wikipedia är Musse Pigg skapad bara av Walt Disney och inte, så som jag skrev, även av någon som heter Ub Iwerks. Jag svarade, att om det är på det viset, så borde hon rätta till uppgifterna i Wikipedia, liksom jag själv har gjort det vid cirka tio tillfällen. Wikipedia är ett kollektivt uppslagsverk och de som använder den bör känna ansvar att det som står där är korrekt.

Det sägs att djävulen avslöjar sig i detaljerna. Det sägs också att gud avslöjar sig i detaljerna. Att båda varianter av detta ordspråk är gångbara tyder på att detaljer är ingenting man bör förbise, att detaljer är viktiga. Vad man utesluter och vad man lägger till har alltid betydelse för mottagaren. Här kommer ett oplanerat exempel som jag är med om just i denna sekund. I rummet bredvid maler Sveriges Radio på om svenska skattebetalare som har blivit svindlade på 64 miljoner kronor av utländska bolag: ”… Det handlar alltså inte om skatteplanering, utan om att de svindlat till sig pengar som skulle gått till bland annat skola och vård …”

Det är inte helt uteslutet att en försvinnande del av dessa 64 miljoner kronor skulle även gå till skola och vård, men faktum är, att detta bara är ett antagande, som har knappast något med faktabaserad verklighet att göra. Nyheten är nämligen avsiktligt vinklad så att den väcker känslor. Inte vilka känslor som helst, utan sådana som ger upphov till avsky och förakt mot alla de som handlar med aktier på utländska börsmarknader. Det är dessa människor, hävdar nyheten implicit, som förstör vår svenska skola och vår svenska vård. Skulle inte de finnas, då skulle både skolan som vården gå som tåget. Det är till och med möjligt att även tåget skulle gå som tåget om dessa ”rika” själviska aktiehandlarna hade mer det allmänna i åtanke. SR och TT, som sprider denna information, borde ta sig en funderare. Dess publik är visserligen inte så sällan lättförförd, dock är den knappast dummare än tåget.
© Vladimir Oravsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar