WiLLY:S Hemma
Jag fann en plastplånbok med några betalkort i. Googlade namnet på kortinnehavaren, fann hens telefonnummer, ringde upp henom och vi kom överens om att jag skulle lämna fyndet på WiLLY:S Hemma där hen arbetade. Så började min relation med WiLLY:S Hemma.
”Hemma” kan vara både substantiv, adjektiv och även adverb, som till exempel i ordspråket “Borta bra men hemma bäst”. ”Hemma” framkallar således positiva associationer hos de flesta.
We've known each other for so long
Your heart's been aching but you're too shy to say it
Inside we both know what's been going on
We know the game and we're gonna play it
Your heart's been aching but you're too shy to say it
Inside we both know what's been going on
We know the game and we're gonna play it
And if you ask me how I'm feeling
Don't tell me you're too blind to see, sjunger Rick Astley i Mike Stocks, Matt Aitkens och Peter Waterman hitlåt Never Gonna Give You Up
Don't tell me you're too blind to see, sjunger Rick Astley i Mike Stocks, Matt Aitkens och Peter Waterman hitlåt Never Gonna Give You Up
Det finns 201 WiLLY:S Hemma-butiker utspridda över Sverige. Jag har inte räknat dem men på senaste reklambladet från WH står ”Vi fyller 201 butiker” och det som står i ett reklamblad måste vara ganska så sant, även om bladet är försett med brasklappen ”Reservation för slutförsäljning och ev tryckfel”.
Följande episod inträffade i Jönköping, men butikens trevlige chef förklarade för mig att prissättningen i samtliga WH:s kassor i hela Sverige sker automatiskt från huvudkontoret och de enskilda butikerna kan inte ändra den. Därför bör denna berättelse vara lika mycket giltig även i Helsingborg, Malmö, Örebro, Göteborg, Stockholm och alla andra ställen där WH opererar.
Den 24 oktober 2017, en tisdag, köpte jag en minikalkon hos WH. Den och samtliga andra vägde exakt 2,4 kg, vilket inte borde vara något som överraskar, eftersom varje kalkon kan innan den fryses in, fyllas med den mängd vatten som krävs för att kalkonen uppnår den på förhand bestämda vikten. Jag fick betala 122,00 vilket betydde att kilopriset var 50,83.
Men kalkonen annonserade för 38,90. Jag påpekade detta både i kassan och för chefen, samtidigt som jag menade att det skulle kännas lite bättre om jag åtminstone varannan gång som jag handlar hos dem fick betala det pris som WH utlovar att varan kostar. Hen höll med mig, eftersom detta verkligen inte var första gången som hen fick ta emot mitt milda missnöje. Hen menade att just i det här fallet kunde det vara så att det av misstag kunde det finnas fel på den enskilda streckkoden, skulle jag plocka upp en annan kalkon, skulle det visa sig att prissättningen var rätt.
Jag köpte ytterligare en kalkon, även den hade samma ”felaktiga” streckkod, även den kostade 50,83 kilo och inte 38,90.
Och inte nog med det, kalkonen vägde 2,2 kilo och inte 2,4 som det stod på den, men detta var inte förhandlingsbart, eftersom står det en gång ”Nettovikt 2400 g” på kalkonen då är det 2400 g som gäller oavsett vad den lokala vågen säger.
Jag skänkte bort de 200 g som saknades och tröstade mig med tanken på att det ändå var 200 g djupfryst vatten som utgjorde skillnaden.
Kalkonerna blev snabbt uppätna, de smakade alldeles ypperligt, så fredagen den 27 oktober, cyklade jag återigen till WH för att inhandla ytterligare en kalkon. Det var tur att jag kom, eftersom nu var frysen var dessa förvarades så pass tom, att jag nästan ramlade i den när jag försökte fiska upp en.
Och nu kommer en tävlingsfråga: vad var kalkonens kilopris nu, flera dagar efter mitt första påpekande?
Rätt svar: 50,83.
Den alltid trevliga kassörskan rättade även den här gången ”misstaget” och jag fick till slut betala rätt pris.
Döm om min förvåning när jag den här gången inte fick betala för 2400 g utan för 2,592 kg, eftersom det var vad denna kalkon vägde. Vi bytte några ord med hänvisning till det förra köpet och jag fick tillbaka pengar för de överskjutande 192 g som kalkonen (eller fyllnadsvattnet) vägde.
Jag ställde frågan i kassan: Nu har ni sålt hur många kalkoner som helst för ett högre pris än ni utlovar i er kampanj, ni måste ha tagit emot klagomål från åtminstone hundra kunder vid den här tiden, varför gör ni inte något åt det? Svaret blev ordagrant följande: Nej Vladimir, du är faktiskt den ende som gång på gång kommer på oss.
Att WiLLY:S Hemmas kassor är alltför många gånger inställda på fel pris och alltid och utan undantag till konsumentens nackdel, är inte särdeles bra. Vad som är värre än så, betydligt värre, är att kunderna i regel inte upptäcker detta. Och vad som är ännu, ännu värre, är att kunderna kanske är väl medvetna om det som pågår men av en eller annan anledning inte vill eller inte vågar protesterar mot det. Varför är det värre? Är inte det uppenbart?
Eftersom WH är bara ett exempel på vad som utspelar sig i vårt samhälle.
Har du hört om #MeToo-uppropet? Kvinnor träder fram efter många många års trakasserier. Men samtidigt ifrågasätts inte så få av dem. Eftersom de har väntat med att vittna så länge. Ett år, kanske fem, kanske femton. Det finns förnekare som har att vinna på att förneka fakta, oavsett vad fakta gäller. Att vänta med avslöjanden till ett mer lämpligt tillfälle, kan betyda att man bidrar till att detta aldrig dyker upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar