torsdag 12 oktober 2017

Återbruk 2

Återbruk 2

Det är alltid trevligt att motta respons på mina skriverier, så länge gensvaren är trevliga. 
Som författare får jag cirka 70 mejl dagligen, fast övervägande del handlar om mina cirka 80 boktitlar.  
För någon vecka eller så skrev jag om ”återbruk”, se http://posiphone.blogspot.se/2017/09/om-aterbruk.html
Mina rader handlade delvis om Linda Malliks korta uppsättning VÄRLDENS BÄSTA TÅRTA”. Linda svarade på mina rader. Här är hennes mejl i dess helhet:
”Hej Vladimir!
Tack för ditt mejl.
Jag har dock vare sig läst eller hört Capeks berättelser (eller sett Magnus och Brasses sketch) - men får tacka för tipset - jag får lust att läsa dem!
Däremot har jag fått inspiration från annat håll. Tex Janaceks opera "Prihody Lisky Bystrousky" efter en tecknad tidningsserie av Teshnolidek - som jag översatte från tjeckiska till svenska och regisserade 2012. Andra inspirationskällor har varit Barbro Lindgrens Max-böcker, Pija Lindenbaum, alla Elsa Beskows bilderböcker, Svenska Folksagor etc etc.
Något plagierande eller "återbruk" av ovanstående verk tror jag dock blir svårt att finna i Världens bästa tårta, det vet den som känner till dem och som har sett föreställningen.
Goda idéer, som tårtbakande med udda ingredienser, djur som beter sig som människor, eller rymningar till kalla platser kan med ojämna mellanrum uppstå, som vore det första gången, i barnsliga upphovsmakares hjärnor.
Vänliga hälsningar
Linda Mallik
Textförfattare och regissör för Världens bästa tårta”

Jag håller med Linda Mallik att ”Goda idéer, som tårtbakande med udda ingredienser, djur som beter sig som människor, eller rymningar till kalla platser kan med ojämna mellanrum uppstå, som vore det första gången, i barnsliga upphovsmakares hjärnor.”
Men jag vet också att dessa ”förstagångs upplevelser” alltid och utan undantag, snarare tillhör de undantag som bekräftar den regeln som påvisar att man medvetet eller omedvetet lånar från någon annan. Att någon frivilligt skulle erkänna sitt återbruk, har mig veterligen aldrig hänt. 

En som brukar låna friskt, sägs det, är Håkan Hellström. Om det verkligen är så, vet jag ej, men artikeln ”Här är 44 låtar Håkan Hellström har ’lånat’ utan att göra rätt för sig” införd den 7 juni 2016 på ”https://nyheter24.se/debatt/848160-lasse-malmsjo-hakan-hellstrom-latstold-plagiat-kopiera-du-gamla-du-fria är ganska så övertygande. Anklagelserna är troligen sanna, eftersom den ekonomiskt oberoende Håkan Hellström skulle säkerligen låtit sina juridiska rådgivare prata allvar med artikelförfattaren.
När Timo Räisänen, som tidigare var gitarrist och bakgrundssångare åt Hellström, släppte sitt album TRO, HAT, STÖLD i början av september 2017, sade han i en intervju med ETC Göteborg ”Sveriges största tjuv, Håkan (Hellström), stjäl ju på ett briljant sätt. Eller, ja, han har stulit rätt fult också i och för sig. ... Jag tar tillbaka det, det är inte alls briljant. (…)”

Om Linda Mallik känner att hon har rent samvete angående lånet av den tårta-intrig som, vill jag påstå att nära på hela världen känner till, inte minst genom Walt Disney, och den ofta repriserade FEM MYROR ÄR FLER ÄN FYRA ELEFANTER, då är det bara att gratulera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar