fredag 22 juli 2016

Missa inte

När jag i dag rensade vasken från oönskade, förstoppande och allmänt irriterande materia, damp ”Jönköping nu”, en oinbjuden reklamnedsmutsning, in i brevlådan. Fast i denna stund, väl lägligt. Från och med nu kommer jag tycka att ”Jönköpings nu” under vissa omständigheter kan vara ett användbart redskap.

Jag spred ut blaskan på det fuktiga golvet och blicken fastnade på en inte alltför vällayoutad helsidesannons ”Missa inte en enda lokal nyhet.”

Jag skall inte ta upp en radda negativa miljömässiga aspekter förorsakade av ”Jönköping nu”, eftersom jag antar att var och en som källsorterar och på annat vis försöker bidra till en bättre framtida livs- och levnadsmiljö, är välbekant med dessa.  
Jag skall dock ställa tre frågor som denna annons utlöste.
Ett: varför skall man inte missa en enda lokal nyhet?
Vad har man för glädje eller nytta av varenda lokal ”nyhet”? 

I en matbutik i Jönköping hittade man en spindel med fyra benpar. Enligt annonsen borde det för var och en vara solklart att denna lokala nyhet är absolut nödvändig att vara bekant med. 
En kvinna bjöd mig på en smakrik grilltillställning. Jag kände ett starkt behov att konversera spindelnyheten med henne och genom min totala kännedom av lokala nyheter, styvt imponera på henne. Men hon, som utan tvekan är lika späckad med kunskap som Bonniers inbundna trebandslexikon, kände inte till spindelnyheten, och fyyyyy, vad hon skämdes. Det var nära på att hon stoppade huvudet i den glödheta grillaskan.   

Fråga nummer två: vad är en lokal nyhet? Vem avgör det? Vem gör urvalet och på vilka grunder?
Varför är exempelvis en spindels ofrivilliga påhälsning i en matbutik en nyhet, samtidigt som ett välplanerat besök av en av Europas och kanske även världens stora filmregissörer hos mig, inte är någon nyhet? 

Och slutligen, fråga nummer tre: 
Det missljudande diktatet ”Missa inte en enda lokal nyhet”, kompletteras med ett råd, hur man bör bete sig, för att uppnå detta tillstånd av komplett kunskap om samtliga lokala nyheter, ungefär som den bantningsreklam som ger rådet att om man garanterat vill bli av med ”alla överflödiga kilon utan att röra sig mer och intensivare”, då bör man äta precis allt som alltid, och ovanpå det fodra sig även med en massa bantningspiller.

Ja, vad bör man göra om man inte vill missa en enda lokal nyhet?
Med feta bokstäver avslöjas tricket: ”Värva en vän som prenumerant. Få varsin surfplatta värde 799kr/st”
Det är alltså surfplattan som blir dig behjälplig med att inte missa en enda nyhet. 
Det var onekligen en nyhet. Och här kommer ännu en: Det finns även andra redskap förutom surfplattor som man kan nätsurfa med.

Extra! Extra! / Read all about it / The Pinball Wizard in a miracle cure! /
Extra! Extra! / Read all about it / EXTRA!

Om tidningsägarna skulle behöva anstränga sig för att tjäna sina förmögenheter, då skulle inte bara deras tidningar se annorlunda ut, utan även reklammaterialet i dessa tidningar.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar