söndag 26 juni 2016

”Seinfeld” och ICA Nära än en gång

Jmini, en av flera Jönköpingstidningar, avstod från att publicera min artikel ”’Seinfeld’ och ICA Nära”. Jag fick ingen förklaring varför, men min gissning är att Jmini inte vill göra sig ”ovän” med Jönköpings kommersiella marknad, och ”’Seinfeld’ och ICA Nära” handlade om Jönköpings en till flera matbutiker. 
Efter att Jminis vd fick sparken från Jnytt, startade han Jmini. Han var hungrig, revanschlysten och ville göra skillnad. Då tog han in allt som var kritiskt och avslöjande, och skördade både ris och ros, mest ros. Jag vet det eftersom min mejlbox inte så sällan är fylld med reaktionerna på mina artiklar. 
Numera kan Jmini liknas en anonym kinesisk restaurang som serverar ursprungligen smakrika kinesiska rätter på Jönköpings vis, det vill säga, de är ljumma, lättuggade och utan distinkt smak. När det gäller Jminis vd, kan man inte annat än att hålla med det observanta ordspråket som proklamerar att när fan blir gammal blir han religiös. 

För cirka en månad sedan kom SVT med ett avslöjande rörande en (möjligen flera) Jönköpings landstings upphandling(ar). Jmini nämnde inte detta klavertramp och ingen Jönköpingstidning kom med det avslöjandet. Hur kommer det sig? Vad pysslar Jönköpingsjournalistiken med, förutom att den tjänar pengar på reklamintäkter? 

Även min artikel ”’Seinfeld’ och ICA Nära” bemöttes med respons. Hur annars? Är det inte journalistikens och författandets uppgift att väcka reaktioner? Och då åsyftar jag inte de intetsägande ”lajks” och mekaniska ”antal klickar”, eftersom dessa har inget med den hjärnverksamhet att göra som evolutionen försåg oss människor med. 

”’Seinfeld’ och ICA Nära” blev naturligtvis publicerad på andra ställen och två av inte så få reaktioner nämner jag här. Den ena eftersom den inte sällar sig till de som klagar på ICA och andra butiker, och den andra eftersom den är skriven av Ola Fernvall, chef för extern kommunikation på ICA AB.

”… När Hannes en halvtimme senare och efter att ha påmint kyparen 4 ggr att han ville ha lite jordnötter, kastade kyparen jordnötter på hans bord. Han fann sig snabbt och kastade jordnötterna tillbaka rakt i ansiktet på kyparen. Detta följdes av applåder från de andra gästerna och sedan dess åtnjuter han den bästa service man kan tänka sig på denna restaurang.
A propos busschaffissen i Slovakien…”

”Hej Vladimir, 
(…)
ICA är som du precis upplevt inte ett företag, utan många olika. Varje ICA-butik ägs och drivs av en lokal företagare, handlare som själva ansvarar för att driva butiken, anställa sin personal, vilket sortiment man har, vilka priser man har etc. ICA centralt bistår butikerna med leveranser av varor och gemensam marknadsföring. 

Majoriten av handlarna och deras butiker är väldigt kundorienterade och har enligt många väldigt bra butiker. Tack vare det har vi ett av Sveriges starkaste varumärken. Men modellen med fria handlare gör också att det ibland finns butiker som inte lever upp till kundernas förväntningar. På sikt brukar marknadsekonomin göra att kunderna då väljer andra butiker och att handlaren då antingen säljer sitt företag eller får lägga ner. 
Vänliga hälsningar från ett annat Seinfeld-fan
Ola”

Att Ola Fernvall är en ”Seinfeld-fan” vet alla som följer reklamfilmerna med ICA-Stig. Hatten av för dig ICAs Ola Fernvall, som inte bara läser vad kunderna har säga om ICA, utan även tar dig tid att bemöta det som skrivs. 

Och så tack Oskar Henningsson, butikschef, Maxi ICA Stormarknad i Jönköping, för dina uppskattande ord. De uppskattas.

Jminis vd bör gå en journalistisk potträning och kasta bort sin solkiga blöja. Jmini skulle kunna vara det som andra Jönköpingstidningar inte är: en nagel i ögat på åtminstone en del av det som luktar skämt i Smålands Jerusalem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar