måndag 28 augusti 2017

Den 26 augusti är utnämnd till ”Alla hundars dag”

Den 26 augusti är utnämnd till ”Alla hundars dag”
I Sverige skall alla hundar och deras ägare registreras. Det är bra. Nu väntar jag på en lag som påbjuder att samtliga skattesmitare och samtliga korrupta politiker och tjänstemän också skall registreras. Jordbruksverkets centrala hundregister upplyser om att det finns 855 905 hundar och 631 846 hundägare, det vill säga varje ägare tar hand om 1,35 hundar. 
Det påminner mig om en berättelse som en av mina döttrar berättade när hon var cirka 4 år lillgammal:
En kund kommer in i en djuraffär och vill köpa en tax. 
– Hur mycket kostar taxen?, frågar spekulanten. 
– 526 kronor svarar expediten. 
– 526 kronor? Det är inte lite, det. Skall vi säga hälften? 
– När blir jag nu av med den andra halvan?, undrade den knivförsedda expediten.  

I den ovannämnda statistiken ingår troligen även avlidna hundar, eftersom inte alla ägare är medvetna om att de ska rapportera när hunden dött. Det påminner mig om Gogols mästerverk Döda själar i vilken den företagsamme Tjitjikov köper upp de livegnas döda själar, i syftet att kunna belåna dem.
I Sverige finns för närvarande registrerade 345 raser och rasvarianter men bara 12 av dessa tillhör äkta svensk ras. Det är dansk-svensk gårdshund, drever, gotlandsstövare, hamiltonstövare, hälleforshund, jämthund, norrbottenspets, schillerstövare, smålandsstövare, svensk lapphund, svensk vit älghund och västgötaspets. 
Och när vi ändå pratar raser, då är det oundvikligt att inte nämna Victor Borges berömda iakttagelse, att skillnaden mellan en hund och en nazist är att hunden lyfter sin fot.
Vill du fördjupa dig i ämnet hundar, då kan du med fördel anlita min bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar