lördag 26 oktober 2019

HSB:s egenartad tidsuppfattning



Den 9 oktober 2019 pratade jag med HSB Götas arbetsledare, Jörgen Gustafsson, 010-442 36 85. Han lovade hit och dit, och inget av det han sade förverkligades. Men det kan vara så att hans chef Daniel Johansson (010 442 36 72) ställde sig på tvären. Det är inte alldeles ovanligt att chefer förstör sina anställdas reputation.

Bland mycket annat, sade Jörgen Gustafsson ”Vi kan nämligen inte ha det på detta sättet”. Jag vet inte om han menade att det för HSB är alltför besvärligt att det finns en journalist som tog på sig att syna HSB:s skandalösa agerande, eller om han tänkte på Kristina, som så vettlöst misshandlats av HSB.
Jag har skrivit till Jörgen Gustafsson
jorgen.gustafsson@hsb.se

Hej!
Du sade för 14 dagar sedan att vi inte kan ha det på det sättet, något som jag tolkade så som att du vill se en ändring i HSB:s misshandel av Kristina. En ändring till det bättre, förhoppningsvis. Ingenting händer dock.
Varför? Vad tycker du om det?
Vill du bidraga till än ändring även om dina överordnade sätter fotbojan på dig?
Här är mitt förslag:
Vad sägs om att du och jag tillsammans identifierar den lägenhet, vars vattensystem förorsakar detta förfärliga oljud i Kristinas lägenhet, dag som natt.

Här är tider som skulle vara mest lämpliga för detta uppdrag, då den ovetande ”förövaren” låter vattnet rinna som intensivast just då.
Mellan kl 09:20 – 10:00, mellan kl 16:50 – 17:30, mellan 22:10 – 23:10 och så fem gånger under nattens timmar.
Jag föreställer mig, att om vi är två, då borde vi klara av uppdraget galant på mindre än en timme under en enda halvdag.

Du har mitt telefonnummer och min mejladress, så låt oss skrida till verket. Låt oss visa dina chefer och dina kolleger att det som de inte klarar av på hur många veckor som helst, det klarar vi två tillsammans på nolltid.

Jag skulle vara villig att betala för din tid, men eftersom det skulle kunna uppfattas som en muta, då bjuder jag i stället på en lunch på ett ställe som du själv väljer.
Med vänlig hälsning
Vladimir Oravsky  

Något svar, fick jag ej. What a surprise.  

Några av HSB:s filosofer funderar intensivt över gåtan hur det kommer sig att oljudet alltid återkommer på samma tider? Det är för dem oförklarligt? De försöker tolka det så som något annat än det är, kanske som något övernaturligt. Och det verkar hämma dem. Antagligen vill de inte ha något ogjort med det övernaturliga.

Jag har försökt förklara, men min förklaring duger uppenbarligen inte.

Så här ser jag på det:
Nästan varje människa är en vanevarelse. Och hon som inte är det, tvingas in i en regelbundenhet. Man stiger upp vid samma tidpunkt dag efter dag, eftersom tåget och bussen som kör henne till jobbet har fasta tidpunkter. Nästan alla affärer öppnar vid samma tid vecka efter vecka, och de stänger vid regelbundna tider. Rapport och Aktuellt sänder på fasta tider och vill man följa dessa program i realtid, så anpassar man sig. Man tar sin joggingrunda vid samma tid dag efter dag och man äter middag tillsammans med hela familjen vid samma tid. Januari följer december som föregås av november. Nästa varje samhällsanpassad människa är inkopplad på ett regelbundet tidschema.

Är det så otroligt svårt att förstå?

Men jag tror att jag fattar varför HSB-folket förundrar sig över denna regelbundenhet. Det olösta fallet med oljudet i Kristinas lägenhet, ger ett talande svar: HSB-folket, kommer och går när de vill. De reparerar det, det har lust till eller det som de i sin okunnighet klarar av. De får alltid betalt oavsett prestationsförmåga och resultat och de får alltid Reine Johanssons, VD på HSB Göta (reine.johansson@hsb.se; 010-442 36 07) fulla förtroende. Några jordiska regler verkar inte styra HSB-folket, därför söker de förklaringar på annat håll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar