torsdag 31 oktober 2019

HSB stöds av Ardalan Shekarabi


HSB stöds av Ardalan Shekarabi 

Människor bryr sig, ser det ut som. Men vad är det värt?
Jag har fått säkert åtminstone ett par hundra reaktioner på mina skriverier om HSB Götas i mina ögon brottsliga behandling av Kristina. Människor uppmanar mig ”på dem!”, ”ge de svinen på pälsen!”, ”de borde hängas!”, ”Du skriver verkligen bra!” et cetera.

De flesta människor, och jag är inget undantag, gläds åt att få beröm. De flesta människor, och jag är inget undantag, vill bli påhejade. Men det hjälper varken Kristina eller mig att läsa om att någon tycker att HSB-folket borde hängas. Det smickrar inte mig att få veta att jag skriver bra. Inte i detta specifika fall.

Jag är nämligen rädd att mina skriverier om HSB läses som om det rörde sig om chick lit. Som om mina skriverier om HSB:s avskyvärda verksamhet tillhörde underhållningsbranschen. När kommer nästa avsnitt? Kommer VD:n Reine Johansson klara sig? Vad har han för hållhake på Elin Rydberg, ordförande HSB Göta?

Jag har märkt, att exempelvis Uppdrag Granskning uppfattas på detta ofarliga vis. Att UG är också en del av underhållningsindustrin som exempelvis Josefin Johanssons ”Alla för en” eller Babben Larssons ”Bäst i test”.

Det är det inte.

Reine Johanssons får för min del uppfattas som en J.R. Ewing, men kampen om en torterad människa, Kristina, är inte jämförbar med kampen om ett fiktivt Dallas.

Under alla dessa veckor som jag skrivit om HSB blev det ingen ändring, det förfärliga oljudet i Kristinas lägenhet finns fortfarande kvar. Och HSB hävdar, att ”de letar efter källan”.

Om vår regering applicerar tyst diplomati på fallet Dawit Isaak som hålls inspärrad i något eritreanskt fängelse sedan 2001, då verkar denna tysta diplomati inte fungera. Liksom HSB:s tysta, till och med mycket tysta ”åtgärder” inte gör det.

Om vår regering applicerar tyst diplomati på fallet Gui Minhai som ofrivilligt sitter någonstans i Kina sedan 2015, då verkar denna tysta diplomati inte fungera.
Liksom HSB:s tysta, till och med mycket tysta ”åtgärdsdiplomati” inte gör det. Både regeringens och HSB:s tysta arrangemang kan sammanfattas med filmtiteln
Måndag hela veckan. Vecka efter vecka efter vecka. 

Vad är det för fel på mina svenska medmedborgare? Varför skriver ni till mig att jag skriver bra? Vem hjälper ni och hur, tror ni? 

I Tyskland, i Frankrike, i Hong Kong, i Danmark, i Norge, på Island, i Spanien, i Portugal, i Storbritannien, i USA, i Ungern, i Polen, överallt protesterar människor och ljudligt och synligt visar sitt missnöje. Men inte vi svenskar.

Varför? Vad är det för lördagsgodis vi käkar som håller oss så passiva?

Svenska Akademien tilldelade ett Nobelpris i litteratur till Peter Handke, och då plötsligt vaknar 15 personer och blåser saxofon utanför Börshuset i några minuter. Men att HSB missbrukar sin makt och ställning verkar inte vara lika intressant.

Varför? Varför ställer ingen sig utanför HSB:s kontor och kräver slut på denna tortyr som HSB utsätter Kristina för?

Varför startar ingen en Facebookgrupp mot HSB?

Vad är det för fel på oss svenskar?

Ardalan Shekarabi har lyft först sitt civilministerfinger och sedan sitt socialförsäkringsministerfinger och hotade med detta alla spelbolag med aggressiv marknadsföring. Det är en synnerligen ofarlig och oförarglig åtgärd. Dessutom, bortsett från Shekarabis berättigade kritik av lootlådor, är spelbolagens marknadsföring inte alltför brännande problem i det svenska samhället. Människor får trots allt ta ansvar för sitt eget spel(miss)bruk. Och kan de inte det, då är det inte i första hand spelbolagen som drev dem till beroende och missbruk. Då var det säkerligen något annat. Kanske HSB, som drev dem till vansinnets rand.

Har någon i regeringen sett hur HSB marknadsför sig? HSB:s marknadsföring är inte bara aggressiv utan far även med osanningar. Den är förledande osann. 

Ardalan Shekarabi, som just nu är troligen den bäste s-ministern, ger, om än indirekt HSB sitt stöd.  

Ordningsregler för bostadsrättsföreningen Fornkullen.
Bostadsrättsföreningens medlemmar och hyresgäster ålägges: att vara aktsamma om och väl vårda föreningens egendom, och om akut skada uppstår, omedelbart anmäla detta till HSB Service (jour) på telefon 077-110 10 30 eller till vicevärden.”

Människans välbefinnande nämns över huvudtaget inte. Människan får tydligen åsamkas vilken skada som helst. Berättar det inte en hel del om bostadsrättsföreningen Fornkullen i Jönköping? 

”Ordningsregler för bostadsrättsföreningen Fornkullen. Bostadsrättsföreningens medlemmar och hyresgäster ålägges:
Olika former av renoveringsarbeten såsom spikande, borrande, sågande m.m. får endast ske på följande tider:
Måndag – Fredag: 07.00 – 19.00
Lördag och dag före helgdag: 08.00 – 17.00
Söndagar och övriga helgdagar: Under helgdagar får endast tyst renovering utföras (ingen borr och spikning)” 

Således bör dessa ordningsregler kunna tolkas som så, att tider utanför de angivna tiderna, exempelvis mellan klockan 19.00 och 07.00 borde vara någorlunda fredade från knappast uthärdligt oljud.

Men dessa regler kan uppenbarligen sättas på undantag när det gäller den psykiskt sjuka Kristina. Hon kan uppenbarligen terroriseras med oljudet twentyfour seven, dag efter dag, i månader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar