söndag 13 oktober 2019

HSB = Här Struntar vi i Bostadsrättsinnehavarna


HSB = Här Struntar vi i Bostadsrättsinnehavarna

”Det sker ett överlagt mord framför våra ögon” https://www.jpsmedia.se/2019/10/06/det-sker-ett-overlagt-mord-framfor-vara-ogon/;

”HSB:s vedervärdiga experiment med människors hälsa”
https://www.jpsmedia.se/2019/10/08/hsbs-vedervardiga-experiment-med-manniskors-halsa/;

”’HSB, jävla nazisvin!’”
https://www.jpsmedia.se/2019/10/09/hsb-jxxxx-n/;
är titelrubriker på mina första tre rapporter om HSB som behandlar bostadsrättsägaren Kristina som ett inflammerat blindtarmsbihang under mycket lång period.

Nästan allt som jag skrev om detta, byggde på Kristinas berättelser. Den 9 oktober 2019 ville hon återigen ringa HSB, men hon orkade inte. ”Nu skall de ringa mig, jag orkar inte längre ringa dem”, viskade hon fram med en röst som hade sin kraftkälla i underjorden.
”Och du tror att de kommer att göra det”, undrade jag.
”Jag vet inte svarade hon”, och grät.

Då började jag ringa å hennes vägnar.
På 077 110 10 30 kom jag i kontakt med Margareta Josefsson, en telefonist (?) placerad i Borås. Jag drog hela storyn för henne och hon menade att det jag berättade inte lät bra. Det kändes att hon kände med Kristina. Hon började titta på Kristinas dossier, och tyckte att ärendet har legat på HSB:s bord alltför länge. Jag fick namn, telefonnummer och e-postadress till Fredrik Swärdh, ”energikonsult/drifttekniker ventilation”, fredrik.swardh@hsb.se; 010-442 36 75, som enligt henne ”ÄGDE ÄRENDET”.
Jag ringde upp denne Swärdh. Han var bra förvånad att jag kontaktade just honom eftersom han hade ingenting med Kristinas ärende att göra, och inte nog med det, hans lille son var precis opererad, så Fredrik Swärdh spenderade mestadels av sin tid med honom. Han visste inte vem jag skulle kontakta, men föreslog att jag skulle ringa Margareta Josefsson eller någon av hennes kolleger. Jag ringde återigen Margareta Josefsson och berättade att Fredrik Swärdh inte äger Kristinas ärende, att han inte ens var på jobbet. Gissa om Margareta Josefsson blev förvånad.

Det visade sig att Margareta inte var som alla andra HSB:are, utan hon ville veta, hur det verkligen förhåller sig. Hon berättade att hon ringde till en HSB-kollega, som berättade för henne att Kristina eller om det var hennes ärende, var ”MISSHANDLAT”.
Hon var också förvånad över att lägenheterna i Kristinas trappuppgång inte ”för länge sedan” var ”lappade”, så att HSB-folket skulle kunna gå in i dem, och leta efter oljudkällan.
Hon lovade mig att hon skall engagera sig i fallet och återkomma till mig.

Hon höll vad hon lovade och efter en stund ringdes jag upp av Daniel Johansson, daniel.e.johansson@hsb.se; 010-442 36 72. Daniel Johansson sade att det är han som nu ”ÄGDE ÄRENDET”. Daniel Johansson är ”teknisk chef/enhetschef” på HSB, men enligt mig bör han vara fulltidspolitiker. En sådan som lovar att Sverige kommer ha EU:s lägsta arbetslöshet, att Sverige kommer ha världens lägsta kriminalitet, att Sverige kommer ha den bästa sjukvården i världen etc. Han pratade och pratade och lovade och lovade. Han sade att jag inte behöver oroas över Kristina blir glömd, han sade, att även i detta nu är det några som jobbar med ärendet. Jag undrade var, i Kristinas trappuppgång var inga jobbare. Inte heller var de på vinden och ej heller i källaren.

Daniel Johansson kunde inte svara på mina frågor, var hans folk jobbade och hur? Och varför skulle han behöva det egentligen? Han var bara HSB:s tekniska chef och enhetschef, och en sådan har mycket annat att tänka på. Inte minst nu när julen och allt julstök, står nästan utanför dörren.
Daniel Johansson sa att han skall kontakta en extern VVS-firma, och först när han får veta om och när dess folk har tid, kommer HSB lappa alla lägenheter.
Jag sade att jag kommer att finna en VVS-firma, eftersom jag redan var i kontakt med en.
Men så enkelt var det ej.

Det kom nämligen fram att hans händer var bundna, att han inte kunde fatta någon som helst beslut själv, utan att först få lov från bostadsföreningens styrelse.
Har du begärt lov då, undrade jag, och var beredd att omedelbart kontrollera hans svar. Men nej, han har inte hunnit sammanställa en förfrågan än. Han var nämligen tvungen att informera styrelsen om vad han och hans enhet gjort fram till nu.
Du som följer denna följetong vet precis hur mycket hans enhet har åstadkommit under alla dessa långa plågsamma veckor.

Jag fick tips om att kontakta Jörgen Gustafsson, jorgen.gustafsson@hsb.se; 010-442 36 85, som är arbetsledare. Denne är visserligen underställd politikern in spe, Daniel Johansson, men det sades att han kan möjligen kan ha en viss inflytande. Jörgen Gustafsson sade att Daniel Johansson kontaktat ”en extern rörmokare” efter samtalet med mig, och att jag i morgon, den 10 september 2019, får ett mejl från Daniel Johansson där jag får veta ”allt”. ”Vi kan nämligen inte ha det på detta sättet”, sade Jörgen Gustafsson, och jag vet inte om han menade att det för HSB är besvärligt att det finns en journalist som tog på sig att syna HSB:s skandalösa agerande, eller om han tänkte på Kristina som så vettlöst misshandlats av HSB.

Reine Johansson är VD på HSB Göta. reine.johansson@hsb.se; 010-442 36 07. Enligt mitt förmenande, borde Reine Johansson vara den förste som avskedas från sin post. Två av hans kolleger sade till mig att HSB inte friställer folk på grund av deras inkompetens. ”Men, om det skulle finnas något som faller in under rubriken sexuell ofredande, så möjligen.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar