söndag 3 november 2019

HSB:s manschettdarrning


HSB:s manschettdarrning 

Margareta Josefsson, som på 077 110 10 30 tar emot felanmälan åt HSB Götas räkning, ringde till en HSB-kollega, och denne berättade för henne att Kristina eller om det var hennes ärende, var ”MISSHANDLAT”. 

Margareta Josefsson var vänlig nog att ge mig namn, telefonnummer och e-postadress till Fredrik Swärdh, ”energikonsult/drifttekniker ventilation”, en man som enligt hennes journaler ÄGDE Kristinas ÄRENDE 2613983. 

Det gjorde han INTE, och så småningom fick jag veta att ärendet ÄGS av enhetschefen Daniel Johansson.  

Men denne dessvärre var ingen riktig ägare av det, utan han var, och fortfarande är, inget annat än en målvakt, en bulvan. Och även han gjorde och tog ansvar för ärendet, lika lite som en professionell målvakt är tillsatt att göra. 

Margareta Josefsson var redan då, i september, förvånad över att lägenheterna i Kristinas trappuppgång inte ”för länge sedan” var ”lappade”, så att HSB-folket skulle kunna beträda dem, och leta efter oljudkällan. 

Även VVS-Teknik i Jönköping AB på Södra Strandgatan 5, som jag i september personligen uppsökt, menade, att man börjar inleder undersökning med att man uppsöker varje lägenhet som har ”koppling” till Kristinas lägenhet.

Flera av HSB:s anställda gav både mig och Kristina löfte om att HSB kommer att lappa lägenheterna. ”I morgon”. ”I övermorgon”. ”I morgon”. ”I slutet av veckan.” Det var de sedvanliga inövade till fullkomligt intet förpliktigade svaren.

Och veckorna gick.
 
För 10 dagar sedan fick Kristina ett ”absolut definitivt datum” när HSB skulle komma genomföra kontrollen av blandare i hennes trappuppgång. Det skulle ske den 31 oktober 2019.
Så blev det INTE. Så klart.
Det kom ett nytt bud, den här gången på pappret:
”Till samtliga lägenhetsinnehavare i Brf Fornkullen.
Filterbyte samt kontroll av blandare, brandvarnare och wc.
På torsdagen den 7/11 2019 mellan kl. 07:00-16:00
Kommer vi på uppdrag av bostadsrättsföreningen att utföra arbetet.
Arbetet kommer att utföras av våra egna HSB-medarbetare.
(…)
Kontakt: Niclas Olsson: niclas.olsson@hsb.se ; 0706 27 28 82
Med vänlig hälsningHSB Fastighetsförvaltning
HSB fastighetsförvaltning Göta AB
Postadress: box 930, 838 27 Frösön, vxl: 0771-101030, www.hsb.se/gota




Jag ringde upp en VVS-entreprenör som följer mina litanior över HSB:s brist på respekt för människor och deras hälsa, och jag läste upp HSB:s ovannämnda brev för henom.

Hen sade:
– Detta kommer på inget vis befria Kristina från hennes olägenhet.
– Hur kan du hävda detta redan nu, kan du se i framtiden?
– Det är enkelt, svarade hen. ”För det första, HSB hotar med att det blir HSB:s egna medarbetare som skall utföra kontrollen, och de har under de gångna månaderna mycket tydligt demonstrerat att de inte är kapabla att finna det störande oljudets källa.”
– För det andra: Denna kontroll är inte menad som ett sökande efter orsaken efter det störande missljudet, utan som en rutinkontroll av blandare, brandvarnare och wc samt ett filterbyte. Det betyder att några män kommer gå in i lägenhet efter lägenhet och så ut ur domsamma inom två minuter.
Denna procedur har ingenting med sökandet efter det förfärliga oljudet hos Kristina att göra. Det är återigen en av HSB:s undanmanövrar och ett enkelt sätt att ordentligt sko sig på lägenhetsägarnas bekostnad.
– HSB vill inte åtgärda problemet, och det kommer inte att göra det heller, så länge du inte tar upp det ’högre upp’. HSB-pampar är lika skraja för dina och andras tidningsskriverier, som en elefant för ett myggbett. Någon manschettdarrning kan du inte förvänta dig på det här stadiet. Du måste högre upp”. 
© vladimir oravsky 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar