tisdag 2 april 2019

Alf Henrikson & DogmaDoguSåpa™

Alf Henrikson & DogmaDoguSåpa™ 
Det blev fyra dagar av plikttroget svarande på mejl. Först på alla oombedda, dock glädjande och värmande påhälsningar rörande mina rader om Alf Henrikson (och Olof Lagercrantz) (se http://posiphone.blogspot.com/2019/03/alf-henrikson.html – till och med min auktoriserade revisor hörde av sig, och hen brukar kontakta mig endast med flersiffriga fakturor med ”Dröjsmålsränta 8,00 % + Ref. Ränta”.
Bara några timmar efter att mina rader betitlade DogmaDoguSåpa™ spreds på nätet, (se http://www.jpsmedia.se/2019/03/31/dogmadogusapa-matt-pa-att-leva-murmelmurvlarna-sverige-sett-genom-16-stader-fredag-bad-taste/), kom de första kommentarerna på dessa. Jag får en känsla av att många av mina läsare läser snabbare än jag skriver, och jag tänker att en kan drabbas av mindervärdeskomplex för mindre.
14 (fjorton) av er jämförde min DogmaDoguSåpa™ med filmer av Andy Warhol, och då mest med hans 5 timmar och 21 minuter korta film Sleep med John Giorno i den horisontellt utsträckta dokumentära insatsen. 
Andy Warhol och jag har sannolikt några genetiska gemensamma drag. Hans föräldrar emigrerade nämligen från den slovakiska byn Miková, som är belägen bara några kilometer från stället där jag föddes. Hans föräldrar, liksom min mor, tillhörde minoriteten kallad rusiner. Forskare hävdar att Creutzfeldt–Jakobs sjukdom kan upp till 15% tillskrivas ärftligheten. Och just i området där Warhols föräldrar föddes är denna form av Creutzfeldt–Jakobs sjukdom som mest utbredd, med stor sannolikhet som ett resultat av fullbordade äktenskap mellan nära släktingar. Inte undra på att både Andys föräldrar och jag flyttade så långt bort från detta ställe som möjligt. 
Andy Warhol gjorde en bred serie kallad Oxidation Paintings. De är framställda med hans rusinska snopp: Han strödde kopparpigment på flera dukar och urinerade på dem. Det var inga små tavlor direkt, utan gärna i storleken 2 x 1,5 meter. De som finns för försäljning kostar cirka 1 miljon dollar styck. 
Andy Warhol sa ”If it doesn't make sense it's art”. Fast, tro mig, han menade det, som en provokation och inte som ett rättesnöre för ”konstnärer” och kulturkypare. 
Fotografiet Piss Christ visar en korsfästelseskulptur, nedsänkt i ett glas uppfyllt med konstnären Anders Serranos egen urin. Fotografiet var en av vinnarna i Awards in the Visual Arts, som är delvis finansierad med statliga medel. Det rör sig alltså inte om ett provocerande pojkstreck. Verket är känt även för många svenskar, då det visades här. Men enligt den fina traditionen som predikar att protest är mer än en teori, förstördes verket medelst flera yxor. Det skedde på en förening i den anrika universitetsstaden Lund, nämligen den Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige. 
Det finns starka krafter i vårt samhälle som uppmanar vänner av ordning att hålla ordning på oss. Så att vi inte degenererar och slutar i ett tillstånd värre än Creutzfeldt–Jakobs sjukdom. Att sikta mot stjärnorna är en TV-lek avsedd för barn. Den som apar sig bäst, blir belönad. Bara de få utvalda kan omvandla sin prägel till en fördel. Även den nyfödda beröms mest för sin likhet med förlagorna. Orätt är det enda rätta. Det är inte nog att få orätt, man måste oxå vara hövlig.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar