”Män kan inte våldtas”
Mellan den 2 februari och 3 mars
2019 kommer man på Södra teatern i Stockholm spela dramatiseringen av boken ”Män
kan inte våldtas”. Den boken är jag väl bekant med:
Jag skrev bokrecensioner för
Bibliotekstjänsten och på det viset fick jag komma i kontakt med Märta Tikkanens
”Män kan inte våldtas” innan den nådde
bokhandlarnas försäljningsdiskar. Jag läste den snabbt och samma dag skrev jag
till Tikkanen, och undrade om det var ok att jag författade ett filmmanuskript
på den.
Det fick jag, trots att hon
knappast kunde ha hört mitt namn tidigare. Troligen var hon nöjd med min vision
hur jag tänkte omvandla boken till bilder med sammanhållen handling.
Någon vecka senare hörde Tikkanen
av sig ännu en gång, och den här gången beskrev hon för mig att Jörn Donner
också visat intresse för filmatiseringen av ”Män kan inte våldtas”, och hon undrade om herr Donner och jag skulle
kunna prata med varandra och komma fram till en lösning som passade alla. Det
tyckte jag var en bra idé.
Några dagar senare ringdes jag upp av Jörn Donner och han
undrade om vi kunde träffas. Vi enades om en träff i Malmö.
Jag erkänner att jag faktiskt var
imponerad av både honom och Märta Tikkanen för att jag erbjöds chansen att tala
för mig, även om det skulle visa sig vara bara pro forma. De kunde ha skrivit
eller ringt till mig och meddelat att ”du är ute ur bilden, vi beklagar, och
bifogar 250 riksdaler för frimärken och dina andra omkostnader, ha det bra, om
du sköter dig, bjuder vi dig kanske på premiärvisningen.”
Så hatten av både för Märta
Tikkanen och Jörn Donner.
Donner bjöd på en överdådig lunch,
sådan som jag såg i gamla svenska filmer som jag också plöjde in eftersom jag
ville veta så mycket som möjligt om Sverige, mitt nya hemland.
Serveringsfolket behandlade honom
som om han var en gammaldags brukspatron som folk var starkt beroende av. Om personalen
alltid var sådan mot alla, eller om Donner iscensatte detta, vet jag inte, men
jag var både lite förvånad, lite imponerad och lite förskräckt: är det
verkligen så att serveringspersonal måste buga på det servila viset för det
fina folket i ett socialdemokratiskt Sverige? Men som sagt: det är inte omöjligt
att Donner arrangerade hela denna teatrala tillställning i vetskap om att den
inte skulle bli glömd i första taget.
Lunchen serverades i ett
privatrum, eller snarare sal, med mycket högt tak. Fast det var bara det taket
som det var högt i. Eftersom det redan från början var helt klart att det var den
store Donner som skulle bli filmens regissör, manusförfattare och producent,
all annan konstellation var bara en chimär. Det var han som kände alla som
borde kännas i filmsammanhang, och det var han som hade ett namn om sig, som
även jag kände respekt för: Donners bok ”Djävulens ansikte – Ingmar Bergmans
filmer” från år 1962 var en av de tre, möjligen fyra böcker om enskilda
filmregissörer och deras filmer som jag tyckte var den mest läsvärda,
analytiska, visdom- och lärdomssprängda. Donner var 28 år gammal när han skrev
den och i den fanns redan hela Donners personlighet inskriven. Han var
allvetande, kaxig, undervisande, strukturerad, våghalsig och underhållande i
den. Jag läste boken år 1969 och jag tänkte, vilket underbart land jag hade tur
att landa i. Med en filmskapare som Ingmar Bergman och uttolkare som Jörn
Donner.
Donner var inte den som var extremt
förtjust i mycket rundsnack, allmänt vedertagna artigheter och väderprat, utan
han gick direkt på ämnet. ”Vlado”, sade han på finlandssvenska, ”’Män kan inte våldtas’ är en mycket finsk
angelägenhet - hur mycket bekant är du med Finland?”
Jag svarade på slovakssvenska, att
om jag fick för mig att göra en rymdfilm, skulle jag då som jordbo vara
automatisk diskvalificerad för den?
Han tyckte att det var lite
skojigt sagt, men att man inte kunde jämföra Finland med rymden, och det höll
jag med om.
Hur slutade vårt möte? Kom vi
överens om något?
Mitt förslag, att jag skulle
skriva manuskriptet, var inte genomförbart, eftersom han ville närma sig ämnet
på ett annat vis, än det som jag presenterade för Märta Tikkanen. Inte heller
var det aktuellt med att jag skulle försöka anamma hans sätt att återberätta Tikkanens
bok. Hans aspiration var att vara en auteur, en term introducerad av André
Bazin och Roger Leenhardt och utvecklad av François Truffaut, kunniga fackmän
som i dag alla är döda, dock långtifrån bortglömda.
Donners förslag var att jag skrev ner
olika idéer till manuset/filmen och de som skulle passa honom skulle han köpa in
och betala för.
Det tänket passade mig inte, och
vi skildes som vänner som träffades bara en gång till, på någon av de många
filmfestivaler som vi båda kom att besöka om än i olika roller.
Att skriva enstaka scener för
ett manuskript blev jag faktiskt erbjuden än en gång. Av Erik Balling och Henning Bahs som år 1979 bjöd
in mig att skriva gags som skulle användas i deras Olsen-banden-filmer. Fast då fick jag
betalt för min tid, oavsett om jag levererade eller ej, och oavsett om de kunde
använda mina idéer eller ej. Och jag jobbade som besatt, då jag absolut inte ville
svika deras förtroende. Och som grädde på moset, fick jag skriva och regissera
filmen ”Den grimme ælling” under deras patronat.
”Den grimme ælling” hade
ingenting med H.C. Andersen att göra. Senast jag var i Helsingfors, fann jag
”Den grimme ælling” i en låda med en massa gamla, billiga videos. I samma
varuhus frågade jag efter Jörn Donners ”Män kan inte våldtas” och fick till svar ”kan det möjligen vara så att
du letar efter Märta Tikkanens ’Män
kan inte våldtas’? Då blir det i bok-avdelningen i så fall.”
© Vladimir
Oravsky
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar